RSS

Eliminacijska (izločitvena) dieta FAILSAFE

23 Apr

Uvod

Eliminacijska oz. izločitvena dieta FAILSAFE je poskusna dieta za ugotavljanje občutljivosti na kemikalije v hrani, zasnovana tako, da iz prehrane izključi aditive, salicilate, amine in glutamate (FAILSAFE = Free of Additives, Low in Salicylates, Amines and Flavour Enhancers). Eliminacijsko dieto FAILSAFE so razvili v Royal Prince Alfred Hospital v Sydneyu v Avstraliji (od tu tudi njeno drugo ime — dieta RPAH).

Eliminacijska dieta FAILSAFE je zasnovana tako, da iz prehrane črta več problematičnih skupin kemikalij naenkrat, saj so ljudje pogosto občutljivi na več različnih kemikalij, simptomi, ki jih lahko povzročijo posamezne kemikalije, pa so si med seboj lahko zelo podobni. Ko simptomi izginejo, je potrebno eno skupino kemikalij za drugo pazljivo stestirati. Edino tako lahko ugotovite, katere kemikalije in v kakšnih količinah so problematične. To vam tudi omogoči, da lahko v prehrani obdržite čim širšo paleto živil.

Pri večini ljudi simptomi izginejo najkasneje po približno enem mesecu na izločitveni dieti. Pri majhnih otrocih in odraslih, ki so manj občutljivi, sta ponavadi dovolj že dva tedna. Pri ljudeh, ki so zelo občutljivi, pa lahko simptomi izginejo šele po 6 tednih ali več.

Preprost način, kako začeti

Ker je eliminacijska dieta FAILSAFE precej komplicirana in zahteva kar nekaj načrtovanja, je v primeru manjših težav bolj priporočljivo začeti z uvedbo nekaj bolj preprostih ukrepov:

  • kupujte kruh brez konzervansov (konzervansi v kruhu so lahko velik problem, ker ga po navadi veliko pojemo)
  • pijte vodo (ustekleničeno, filtrirano ali iz pipe) namesto sadnih sokov in sirupov
  • izogibajte se umetnim okusom in barvilom v lizikah, bonbonih ipd. (npr. Werthers Originals so brez dodanih barvil)
  • izogibajte se ojačevalcem okusa (označeni so s številkami 6xx ali imeni, npr. mononatrijev glutamat, ekstrakt ipd.) v predpripravljenih testeninah, juhah, azijski hrani z omakami…
  • izogibajte se konzervansom v predelani hrani
  • izogibajte se paradižniku, brokoliju, tropskemu sadju, citrusom, grozdju, olivam, starim sirom, vloženim kumaricam, jagodam in proizvodom, narejenih iz teh živil (zapomnite si: učinki naravnih kemikalij so lahko identični učinkom aditivov!)
  • omejite uporabo začimb
  • zamenjajte A1 mleko z A2 mlekom (npr. kravje s kozjim mlekom)

Izogibajte se aditivom z naslednjimi številkami (podrobnejši seznam):

BARVILA

  • E102, E104, E107, E110, E122, E123, E124, E127, E128, E129, E132, E133, E142, E151, E155
  • naravno barvilo E160b (anato)

KONZERVANSI

  • Sorbati: E200-203
  • Benzoati: E210-213
  • Sulfiti: E220-228
  • Nitrati, nitriti: E249-252
  • Propionati: E280-283

SINTETIČNI ANTIOKSIDANTI

  • Galati: E310-312
  • TBHQ, BHA, BHT: E319-321

OJAČEVALCI OKUSA

  • Glutamati vklj. z mononatrijevim glutaminatom: E620-625
  • Ribonukleotidi: E627, E631, E635
  • Hidroliziran rastlinski protein

In če to ne pomaga?

Medtem ko nekateri ljudje opazijo občutno izboljšanje že samo z uvedbo zgoraj omenjenih sprememb, pa se morajo drugi, predvsem tisti s hujšimi težavami, držati vseh omejitev izločitvene diete. Dieta izključi praktično vso predelano hrano, veliko sadja in zelenjave, starane beljakovine kot so npr. vakumsko pakirano meso in nekateri siri, omeji pa tudi uporabo kozmetike in parfumov. Sestoji pretežno iz zelo svežega mesa in rib, jajc, mleka, jogurta, skute, masla, žitaric, olupljenega krompirja, fižola in drugih stročnic, olupljenih hrušk in nekaj zelenjave, kot so npr. zelje in brstični ohrovt. Podroben opis diete FAILSAFE s seznamom dovoljenih živil najdete na tej povezavi (v angleščini).

Nekaj nasvetov

1.) Med dieto se izogibajte alergenom v hrani in okolju

2.) Izogibajte se močnim parfumom, vonjavam, osvežilcem zraka, industrijskemu ter cigaretnemu dimu in avtomobilskim izpušnim plinom.

3.) Izogibajte se odišavljeni, obarvani in agresivni kozmetiki in pripomočkom za osebno higieno

4.) Izogibajte se večjim odmerkom vitaminov in mineralov (še posebej nekaterim vitaminom B-kompleksa)

5.) Izogibajte se nesteroidnim protivnetnim zdravilom (aspirin, ibuprofen, diklofenak, naproksen)

6.) Izogibajte se zdravilom brez recepta in zdravilom na recept, razen če je nujno potrebno

7.) Izogibajte se obarvanim kapsulam in premazanim tabletam (izpraznite vsebino iz kapsule oziroma odstranite premaz)

8.) Izogibajte se vsem proizvodom, ki vsebujejo mentol ali meto

9.) Izogibajte se kloru in kloraminom (razkužila v bazenih)

10.) Jejte izključno hrano in pijačo, ki je na eliminacijski dieti dovoljena

11.) Ne izvajajte diete na svoj, prirejen način, saj v takšnih primerih pogosto ne deluje

Eliminacijsko dieto obravnavajte kot znanstveni preizkus. Poskušajte kontrolirati vse spremenljivke, ki bi lahko na kakršenkoli način vplivale na vas. Eliminacijska dieta ne črta vseh kemikalij in alergenov, temveč le tiste, za katere je znano, da najpogosteje vplivajo na ljudi z določenimi simptomi. Pri nekaterih ljudeh lahko  podobne simptome povzročijo alergije in intolerance na nekatera druga živila. Zato je pomembno, da pri izvajanju diete uporabite zdrav razum; v primeru, da sumite alergijo na neko živilo (na primer, če sumite, da vas zaradi kruha bolijo sklepi; če imate v družini probleme z mlekom; če dobite izpuščaje po jajcih), na eliminacijski dieti izključite tudi to živilo. Ljudje so včasih občutljivi na hrano, brez katere “ne bi mogli živeti” oziroma po kateri imajo neustavljivo željo, zato bodite še posebej pozorni na takšna živila. Če imate seneni nahod, je priporočljivo, da diete ne izvajate v pomladni sezoni.

Med izločitveno dieto je priporočljivo pisati dnevnik, kamor zapisujete čim več različnih podatkov, npr. vse kar jeste, kraje, kjer se zadržujete, vonjave in kemikalije v vašem neposrednem okolju, kozmetiko, ki jo nanašate na kožo ali lase, proizvode za pomivanje posode ali pranje perila, obenem pa tudi vse simptome. Simptomi se lahko pojavijo praktično takoj po zaužitju določene kemikalije, lahko se pojavijo naslednji dan, lahko pa šele čez tri do pet dni. Reakcije so različne, odvisno od količine in tipa kemikalije, ki ste jo zaužili.

Na začetku lahko pride do odtegnitvenih simptomov. Odtegnitveni simptomi so lahko povezani z odvajanjem od kofeina ali pa s kemikalijami samimi (telo se nanje do neke mere navadi). Lahko pride do želje po “prepovedani hrani” in močnih okusih. Poskusite se ji upreti. Včasih so odtegnitveni simptomi lahko precej hudi; naj vas ne skrbijo preveč, saj so precej pogosti.

Ne skrbite zaradi prehranske vrednosti diete. Eliminacijska dieta je precej omejena, a traja le nekaj tednov in če jo izvajamo pravilno, je lahko zelo hranljiva. Dovoljena živila — stročnice, polnozrnate žitarice, meso, jajca in mlečni izdelki — so ena izmed najbolj hranljivih živil v naši prehrani, saj vsebujejo velike količine vitaminov in mineralov.

Testiranje kemikalij

Ko se na dieti pričnete dobro počutiti, lahko pričnete s testiranjem različnih skupin kemikalij. Skupine kemikalij testirajte eno za drugo. Najprej preizkusite salicilate (seznam vsebnost salicilatov v živilih, v angleščini), nato amine in glutamate, na koncu pa še različne aditive. Posamezno skupino testirajte vsaj pet dni, saj se učinki kemikalij lahko stopnjujejo, in pozorno opazujte spremembe.

Biogeni amini nastajajo ob razgradnji beljakovin, zato jih največ najdemo v beljakovinski hrani, ki ni sveža (npr. fermentirana hrana). Visoke količine so izmerili v vinu, sirih, pivu, bananah, paradižnikih, predelanem mesu, delikatesah, čokoladi… Ker jih je težko kvantificirati, obstajajo le okvirni seznami vsebnosti aminov v živilih (v angleščini).

Med glutamati je najbolj znan mononatrijev glutaminat, zelo pogosto uporabljan ojačevalec okusa (aditiv). Naravno so glutamati v večjih količinah prisotni v hrani močnejšega okusa, npr. v parmezanu, jušni osnovi in paradižnikih.

Več informacij v angleščini:

Preberite tudi:

 
1 komentar

Posted by na 23/04/2012 in Medicina, Prehrana

 

Značke: , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

One response to “Eliminacijska (izločitvena) dieta FAILSAFE

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Komentirate prijavljeni s svojim WordPress.com računom. Log Out / Spremeni )

Twitter picture

Komentirate prijavljeni s svojim Twitter računom. Log Out / Spremeni )

Facebook photo

Komentirate prijavljeni s svojim Facebook računom. Log Out / Spremeni )

Google+ photo

Komentirate prijavljeni s svojim Google+ računom. Log Out / Spremeni )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: