RSS

Pomanjkanje mineralov v sodobni prehrani

11 Apr

V prehrani v ZDA kar 35% kalorij prihaja iz dodanega sladkorja in trdnih maščob (1). Po drugih podatkih naj bi približno 60% kalorij, zaužitih v ZDA, prišlo iz treh virov: predelana žita, rafinirana rastlinska olja in beli sladkor. Gotovo je v Sloveniji stanje boljše kot tam, a po mojem mnenju smo tudi mi že predaleč na poti v to smer.

Živila, kot so sladkor in rafinirana olja, pogosto poimenujemo kar “prazne kalorije”, saj vsebujejo približno enako število kalorij kot polnovredna živila, ne vsebujejo pa hranilnih snovi, ki se izgubijo ob predelavi (vitamini, minerali, antioksidanti, amino kisline, vlaknine itd.).

Za boljši vpogled v sestavo naše prehrane si spodaj lahko ogledate grafa, ki prikazujeta odstotek priporočene dnevne vrednosti mineralov v 100 gramih različnih živil (2). Na levi strani grafov so prikazani bela moka, beli riž, beli sladkor in olja* — živila, ki prevladujejo v današnji moderni prehrani. Na desni strani so polnovredna živila, med drugim nekaj živil, ki jih najdemo v prehrani zdravih melanezijskih in polinezijskih kultur.

Vsebnost kalcija, magnezija, kalija in cinka v različnih živilih

Vsebnost železa, bakra, selena in mangana v različnih živilih

Vrednosti na zgornjih grafih ne gre vzeti čisto dobesedno, saj je vsebnost hranil v določenem živilu odvisna tudi od sorte rastlin, kvalitete zemlje itd. Je pa razlika med levo in desno stranjo kljub temu očitna.

Kot je razvidno iz grafov, sta tako polnovredna pšenica kot goveja jetra precej bogata z minerali — pšenica z manganom, magnezijem in selenom, jetra pa vsebujejo velike količine bakra. Jetra v splošnem so izjemno bogata tudi z nekaterimi drugimi hranilnimi snovmi (npr. vitaminom A, B-kompleksom), zato jih ni priporočljivo uživati dnevno, ampak le enkrat tedensko ali še redkeje, odvisno od posameznika. Pri polnozrnati pšenici pa izkoristek mineralov ni popoln, saj vsebuje fitinsko oz. fitično kislino, ki nekatere minerale veže in tako prepreči njihovo absorbcijo iz črevesja v kri.

Razmisleka vredno pa je tudi dejstvo, da je v 20. stoletju močno upadla tudi vsebnost mikrohranilnih snovi v nepredelanih živilih. Za več o tem si preberite naslednjo objavo.

* Podobno kot olja tudi trde maščobe praktično ne vsebujejo mineralov, medtem ko nepredelane maščobe vsebujejo v maščobah topne vitamine.

Preberite tudi: Dr. Weston A. Price

 
1 komentar

Posted by na 11/04/2012 in Prehrana

 

Značke: , , , , , , , , , , , , , , ,

One response to “Pomanjkanje mineralov v sodobni prehrani

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Komentirate prijavljeni s svojim WordPress.com računom. Log Out / Spremeni )

Twitter picture

Komentirate prijavljeni s svojim Twitter računom. Log Out / Spremeni )

Facebook photo

Komentirate prijavljeni s svojim Facebook računom. Log Out / Spremeni )

Google+ photo

Komentirate prijavljeni s svojim Google+ računom. Log Out / Spremeni )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: