RSS

Prehranska nagrada: dominanten faktor pri debelosti, IV. del

19 Mar

Avtor: dr. Stephan Guyenet, Whole Health Source

Kaj je prehranska nagrada?

Ob branju komentarjev na mojo zadnjo objavo sem se zavedel, da moram izraz “prehranska nagrada” bolje definirati. Nagrada je izraz iz psihologije s specifično definicijo: “proces, ki utrjuje vedenje” (1). Nagrajujoče hrane ne smemo enačiti s hrano, ki ima dober okus, čeprav se ti dve lastnosti pogosto pojavljata skupaj.

Prehranska nagrada je proces, pri katerem ob zaužitju določene hrane pride do utrjevanja vedenja, ki vodi do ponovne pridobitve in zaužitja te iste hrane. Nagrajujočo hrano bi lahko poimenovali tudi hrana, ki se je zlahka navadimo, čeprav ne nujno v smislu zasvojenosti. Prehranska nagrada je povsem normalen in zdrav del našega življenja, škodljiva je po mojem mnenju le, kadar preseže meje evolucijskih prilagoditev. Je bistvenega pomena za preživetje v naravnem okolju, saj nas nauči, kaj jesti in kako priti do hrane.

Raziskave na glodalcih in ljudeh so pokazale, da okus, združen z virom kalorij, sčasoma postaja bolj in bolj zaželjen* in ostane priljubljen tudi, ko ni več povezan z virom kalorij (2,3). Temu rečemo privzgojena preferenca okusov (ang. conditioned flavor preference) in je preprosta demonstracija delovanja prehranske nagrade. Možgani zaznajo vnos kalorij in spremljajočim dejavnikom (okus, lokacija…) pripišejo pozitivno vrednost. Tako bomo v prihodnosti bolj verjetno zopet pojedli hrano z istim okusom, na isti lokaciji itd.

Kot še en primer naj navedem podgane, ki se v raziskavah raje zadržujejo na mestih, kjer so večkrat dobile nagrajujočo hrano (4). Ste že videli otroka, ki teče za tovornjakom, ki razvaža sladoled? Po določenem času motivacija, da pridemo do hrane, ki so jo naši možgani ocenili kot nagrajujočo, naraste, obenem pa se poveča frekvenca uživanje te hrane. Podgane, ki so navajene jesti človeški “junk food”, bodo potrpele marsikaj (vključno z električnimi šoki direktno v noge in ekstremnimi temperaturami), samo da bodo prišle do takšne hrane. To se zgodi tudi, kadar imajo obenem na voljo neomejene količine precej bolj zdravih nepredelanih briketov za glodalce (5,6).

To je osnoven koncept, ki po mojem mnenju razloži veliko debelosti v razvitem svetu. Živimo v bolj ali manj Darwinianskem ekonomskem času (kapitalizem). Proizvajalci hrane so prisiljeni med seboj stalno tekmovati in hrana, ki se slabo prodaja, hitro izgine iz trgovin. Kako narediti, da bodo ljudje kupovali vaš izdelek? Narediti morate nekaj, zaradi česar se bodo ljudje vračali v trgovino. Z drugimi besedami, cilj proizvajalcev predelane hrane je ustvariti izdelek, ki bo maksimalno utrjeval vedenje kupovanja in zaužitja – in to ni nič drugega kot prehranska nagrada! Če izdelek ni izjemno nagrajujoč, se ne bo prodajal, saj tekmuje z drugimi izdelki, ki so izjemno nagrajujoči. Na tržišču preživijo samo najbolj nagrajujoči izdelki.

Ni važno, ali vam je okus čipsa Pringles všeč. Tudi to ni pomembno, kako se kasneje počutite. Edino, kar je važno, je to, ali ga boste jutri ponovno kupili. In to je prehranska nagrada.

* Rekel sem okus, omeniti pa moram tudi vonj. Jezik zazna pet okusov, medtem ko z nosom zaznamo na tisoče vonjev. Pri prehranski nagradi sta pomembna tako okus kot vonj.

 
Komentiraj

Posted by na 19/03/2012 in Prehrana

 

Značke: , , , , , ,

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Komentirate prijavljeni s svojim WordPress.com računom. Log Out / Spremeni )

Twitter picture

Komentirate prijavljeni s svojim Twitter računom. Log Out / Spremeni )

Facebook photo

Komentirate prijavljeni s svojim Facebook računom. Log Out / Spremeni )

Google+ photo

Komentirate prijavljeni s svojim Google+ računom. Log Out / Spremeni )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: